ALGEMENE VOORWAARDEN BOVAG TWEEWIELERBEDRIJVEN KOOP/ REPARATIE
& ONDERHOUD
ALGEMEEN
Deze Algemene Voorwaarden gelden met ingang van 1 mei 2018.
Deze Algemene Voorwaarden zijn tot stand gekomen in overleg met de
Consumentenbond en de ANWB in het kader van de SER Coördinatiegroep
Zelfreguleringoverleg (CZ).
DEFINITIES
In deze algemene voorwaarden betekent:
- tweewieler: alle soorten
(elektrische) fietsen, snorfietsen, bromfietsen, motorfietsen (waaronder
motorscooter) en scooters (waaronder bromscooter), al dan niet met zijspan;
- de in te kopen tweewieler:
de tweewieler die als deel van de overeenkomst door de
consument aan de ondernemer wordt verkocht, ook wel inruil- (brom of
snor)fiets/scooter/motorfiets genoemd;
- de overeenkomst: de
overeenkomst van koop en verkoop van een nieuwe of gebruikte tweewieler,
onderdelen of accessoires;
- de ondernemer: natuurlijke
of rechtspersoon die als lid van BOVAG Fietsbedrijven/ Gemotoriseerde
Tweewielerbedrijven een overeenkomst sluit betreffende een nieuwe of gebruikte
tweewieler, onderdelen of accessoires, of degene die met betrekking tot een
tweewieler, onderdelen of accessoires een opdracht van een consument uitvoert of
laat uitvoeren;
- de consument:
natuurlijke persoon die handelt voor doeleinden die buiten zijn bedrijfs- of
beroepsactiviteit vallen en die een koopovereenkomst of opdracht aangaat met
betrekking tot een nieuwe of gebruikte tweewieler, onderdelen of accessoires;
- de opdracht: de
met de consument gesloten overeenkomst tot het verrichten van werkzaamheden
zoals montage-, demontage-, reparatie- of onderhoudswerkzaam-heden, vrijwillige
of wettelijke keuringen, schadetaxaties of noodreparaties zijnde tijdelijke
oplossingen in plaats van een traditionele meer permanente manier om een defect
te verhelpen. Noodreparaties zijn bedoeld om de consument weer op weg te helpen;
- niet-vermijdbare kosten:
alle kosten die niet optioneel zijn voor de
consument en die noodzakelijk zijn om met de gekochte tweewieler weg te rijden.
Deze kosten moeten in de aangeduide prijs van zowel de nieuwe, als de gebruikte
tweewieler zijn opgenomen. In de praktijk betekent dit dat bij elke nieuwe
tweewieler in ieder geval de btw, de recycling bijdrage, de kosten van een
nul-beurt, de transportkosten naar de dealer al in de aangeduide prijs zitten
verwerkt. Bij nieuwe gekentekende tweewielers zitten daarnaast ook nog de leges
en de kosten van het kenteken al in de aangeduide prijs verwerkt en bij een
nieuwe motorfiets is de prijs eveneens inclusief bpm;
- vermijdbare kosten:
optionele, aanvullende overeengekomen kosten voor de consument. Deze kosten
hoeven niet automatisch in de aangeduide prijs van de tweewieler te zijn
opgenomen, zoals extra gekochte accessoires of onderdelen;
- schriftelijk: in geschrift
of elektronisch
- de garantie:
a. de garantie die door de fabrikant, importeur of ondernemer op die
tweewielers, onderdelen en accessoires wordt gegeven;
b. de garantie die is beschreven in het BOVAG Garantiebewijs voor een
gebruikte motorfiets/scooter/bromfiets/snorfiets of het BOVAG Garantiebewijs
voor een gebruikte fiets dat door de ondernemer kan worden verstrekt;
c. op werkzaamheden: de BOVAG-reparatie- en onderhoudsgarantie.
Artikel 1 – Toepasselijkheid
Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op alle
overeenkomsten en opdrachten die tussen de ondernemer en de consument worden
gesloten.
KOOP
Artikel 2 - Het aanbod
1. De ondernemer doet mondeling of schriftelijk een aanbod. Het aanbod gaat
vergezeld van de algemene voorwaarden.
2. Dit aanbod geeft een volledige en nauwkeurige omschrijving van de
aanbieding, dus de prijs en de rechten en de verplichtingen van de consument en
de ondernemer. De omschrijving van het aanbod is voldoende gedetailleerd om een
goede beoordeling van het aanbod door de consument mogelijk te maken.
3. In het aanbod staat de prijs van de aangeboden tweewieler, het aangeboden
onderdeel, of de aangeboden accessoire. De prijs van een aangeboden tweewieler
is inclusief de niet-vermijdbare kosten.
4. Als de ondernemer gebruik maakt van afbeeldingen van de tweewieler,
onderdeel of accessoire dan zijn deze waarheidsgetrouw.
5. Kennelijke vergissingen in het aanbod binden de ondernemer niet.
6. De consument moet aanvaarden binnen de door de ondernemer gestelde
termijn. Is er geen termijn gegeven dan moet de consument direct aanvaarden.
Artikel 3 - De overeenkomst
De ondernemer legt de overeenkomst schriftelijk vast en geeft
de consument hier een kopie van.
Artikel 4 - De inhoud van de overeenkomst
1. In de schriftelijk vastgelegde overeenkomst staat in ieder geval:
- de identiteit van de ondernemer zoals handelsnaam, vestigingsadres,
telefoonnummer en e-mailadres;
- de omschrijving van de tweewieler, onderdelen of accessoires
- de prijs en de omschrijving van de in te kopen tweewieler inclusief
onderdelen of accessoires;
- de prijs van de tweewieler inclusief accessoires op het moment van de koop.
De prijs is inclusief de niet-vermijdbare kosten. De overeenkomst geeft aan of
het een vaste of een niet-vaste prijs is; of:
- de prijs van een los gekocht onderdeel of accessoire;
- de bij de koop van een tweewieler wel-vermijdbare kosten;
- de verwijzing naar de garantiebepalingen waarbij de ondernemer of een derde
zoals de fabrikant of importeur als garantiegever optreedt. Er wordt inzage
gegeven in de garantiebepalingen van deze derde;
- de wijze van betaling;
- de leveringsdatum en of dit een vermoedelijke of vaste datum is. Als er
geen leveringsdatum is afgesproken, wordt de tweewieler, onderdeel of accessoire
in ieder geval binnen dertig dagen na het sluiten van de overeenkomst
afgeleverd.
2. Ondernemer vermeldt in de koopovereenkomst voor een nieuwe elektrische
fiets:
- een redelijke indicatie van de vervangingskosten van de accu ten tijde van
de koop
- en een redelijke indicatie van de levensduur en actieradius van de accu ten
tijde van de koop.
De daadwerkelijke levensduur en actieradius van een elektrische fiets is
afhankelijk van factoren zoals gewicht berijder, windsterkte, bandenspanning en
het steeds tijdig en correct opladen van de accu. Met het ouder worden van de
accu neemt deze actieradius merkbaar af.
Artikel 5 - Prijswijzigingen
1. Als er sprake is van een vaste prijs, dan kan de ondernemer de prijs niet
verhogen nadat de overeenkomst tot stand is gekomen, tenzij er sprake is van een
wijziging in een heffing door de overheid, in ieder geval wordt hiermee een
gewijzigde belasting of accijns bedoeld.
2. Als er uit de overeenkomst zelf blijkt dat er sprake is van een niet-vast
overeengekomen prijs, dan kan de ondernemer de prijs wijzigen op grond van een
wijziging in: een heffing door de overheid, fabrieksprijzen, importeursprijzen
of valutakoersen. De ondernemer brengt de consument zo snel mogelijk op de
hoogte van een prijswijziging en de reden hiervan. Bij een prijsstijging kan de
consument de overeenkomst binnen tien dagen ontbinden, tenzij de prijsstijging
het gevolg is van een wijziging in een heffing van de overheid.
3. Als een ondernemer heeft aangegeven dat de prijs niet vast is, dan moet
hij ook wijzigingen in het voordeel van de consument doorberekenen in de prijs.
4. Indien de ondernemer in gebreke is gesteld op grond van artikel 7, maar de
gestelde termijn nog niet is verstreken, dan mag alleen een prijsstijging op
grond van een wijziging in een heffing door de overheid worden doorberekend.
5. Zodra de ondernemer in verzuim is dan mag geen enkele prijsverhoging
worden doorberekend.
Artikel 6 - Het risico voor de tweewieler
1. Gaat de gekochte tweewieler kapot of verloren voordat de tweewieler aan de
consument is geleverd, dan komt dit voor rekening en risico van de ondernemer.
2. Gaat de in te kopen tweewieler kapot of verloren voordat de
inruil-tweewieler aan de ondernemer is geleverd dan komt dit voor rekening en
risico van de consument.
Artikel 7 – Levering en verzuim
1. Bij een vaste leveringsdatum is de ondernemer in verzuim zodra die datum
is verstreken.
2. Bij een vermoedelijke leveringstermijn moet de consument de ondernemer
eerst schriftelijk in gebreke stellen (aanmanen). Dit betekent dat de ondernemer
vanaf de ingebrekestelling nog een termijn van drie weken krijgt om af te
leveren. Als de ondernemer de tweewieler, onderdeel of accessoire na het
verstrijken van deze termijn nog niet heeft afgeleverd, dan is de ondernemer in
verzuim.
3. In deze gevallen is geen ingebrekestelling door de consument nodig:
- als ondernemer heeft laten weten niet te gaan leveren;
- als aflevering voor de afgesproken leveringsdatum essentieel is, gelet op
de omstandigheden bij het sluiten van de overeenkomst, bijvoorbeeld omdat de
consument dit heeft laten weten of omdat de tweewieler, onderdeel of accessoire
nodig is voor een speciale gelegenheid.
Artikel 8 – Gevolgen van verzuim
1. Als de ondernemer in verzuim is op grond van artikel 7 dan mag de
consument de overeenkomst ontbinden.
2. Verder kan de consument vergoeding vragen van zijn schade, tenzij de
ondernemer een beroep kan doen op overmacht.
Artikel 9 – Annuleren
1. De consument kan de overeenkomst annuleren, ook als de ondernemer niet in
verzuim is.
2. Het annuleren kan tot de gekochte tweewieler, onderdeel of accessoire, of
tot de in te kopen tweewieler is geleverd en het annuleren moet schriftelijk
gebeuren.
3. De consument moet alle schade vanwege het annuleren vergoeden. Deze schade
is vastgesteld op 15% van de totale koopprijs van de tweewieler, onderdeel of
accessoire, tenzij partijen bij het sluiten van de overeenkomst iets anders
hebben afgesproken.
4. De schade moet binnen tien dagen na het annuleren worden betaald. Als de
consument na tien dagen niet heeft betaald, mag de ondernemer de consument
schriftelijk melden dat de consument de overeenkomst alsnog moet nakomen. De
consument kan dan dus geen beroep meer doen op het annuleren.
REPARATIE EN ONDERHOUD
Artikel 10 - Prijsopgave en termijn
1. De opdracht voor werkzaamheden wordt het liefst schriftelijk vastgelegd.
De ondernemer geeft vooraf een prijsopgave en een opleveringsdatum. Deze
prijsopgave en opleveringsdatum is vermoedelijk tenzij de consument en de
reparateur hebben afgesproken dat er sprake is van een vaste prijs of een vaste
afleveringsdatum.
2. Bij een voor een fietsreparatie afgesproken richtprijs van €20,- of meer,
mag een verhoging van deze richtprijs maximaal 10% bedragen. Anders zal de
ondernemer de dreigende kostenstijging met de consument moeten gaan bespreken.
Voor overige tweewielers moet het reparatiebedrag ten minste €50,- zijn.Is het
bij benadering opgegeven reparatiebedrag hoger dan €150,- dan moet er al bij een
dreigende kostenstijging van 10% contact worden gezocht.
3. De consument mag de opdracht altijd opzeggen. De kosten die de ondernemer
op het moment van het opzeggen al heeft gemaakt en de werkzaamheden die dan al
zijn afgerond, moeten wel worden betaald.
4. De ondernemer meldt het meteen wanneer de werkzaamheden later dreigen te
worden afgerond dan de leveringsdatum. De ondernemer vertelt ook wanneer het
werk wél afgerond zal zijn.
5. Bij overschrijding van een vaste leveringsdatum heeft de consument recht
op een redelijke schadevergoeding, tenzij er sprake is van overmacht van de
ondernemer.
Artikel 11 - De rekening
Van de uitgevoerde werkzaamheden wordt een gespecificeerde
rekening afgegeven.
Artikel 12 - Stallingskosten
1. Als de consument de tweewieler niet binnen twee weken ophaalt nadat hij
bericht heeft ontvangen dat de reparatie klaar is, dan kan de ondernemer een
vergoeding voor stallingkosten in rekening brengen
2. De stallingskosten zijn de kosten die normaal gesproken door de ondernemer
in rekening worden gebracht. Zijn er geen vaste stallingskosten dan zal de
ondernemer een redelijke vergoeding rekenen.
Artikel 13 - Retentierecht
1. De ondernemer kan retentierecht uitoefenen op de tweewieler, onderdeel of
accessoire. Dit betekent dat de ondernemer de tweewieler, onderdeel of
accessoire pas teruggeeft als de consument de rekening voor deze of eerdere
werkzaamheden of andere kosten heeft betaald.
2. De ondernemer kan het retentierecht ook uitoefenen als het geschil over de
werkzaamheden aanhangig is gemaakt bij de Geschillencommissie Tweewielers
genoemd in artikel 22, of bij de rechter, tenzij de consument voldoende
(vervangende) zekerheid heeft gesteld, bijvoorbeeld door een storting in het
depot bij de Geschillencommissie.
Artikel 14 - Vervangen onderdelen
1. Als een consument bij de opdracht vraagt om de oude onderdelen dan krijgt
hij die na het vervangen in zijn bezit.
2. Wanneer er een garantieclaim moet worden afgehandeld tussen de ondernemer
en een garantiegever, zoals een fabrikant of een importeur, dan kan de
ondernemer weigeren de onderdelen af te geven.
3. Als de consument niet, of niet op tijd, om de onderdelen heeft gevraagd,
dan worden de vervangen onderdelen ook eigendom van de ondernemer, zonder dat de
consument een vergoeding hiervoor krijgt.
GARANTIE
Artikel 15 - Garantie op gekochte tweewielers en onderdelen/accessoires
1. Consument heeft -behalve garantie- ook wettelijke rechten, omdat hij als
consument gekocht heeft. Ondernemer staat ervoor in dat het geleverde product
beantwoordt aan de overeenkomst (conformiteit). Ondernemer staat er bovendien
voor in dat het product die eigenschappen bezit die, alle omstandigheden in
aanmerking genomen, voor een normaal gebruik nodig zijn, alsmede voor een
bijzonder gebruik voor zover dat is overeengekomen. Bij een reparatie op basis
van de garantie zoals bedoeld in dit artikel en in artikel 16 zorgt de
ondernemer voor een passende oplossing voor vervoersproblemen van de consument.
2. Op nieuwe tweewielers en op nieuwe onderdelen geeft de fabrikant of
importeur fabrieksgarantie. Daarnaast heeft een consument nog wel zijn
wettelijke rechten.
3. Op gebruikte tweewielers verleent de ondernemer minimaal zes maanden BOVAG
Garantie, tenzij de consument uitdrukkelijk schriftelijk heeft verklaard af te
zien van BOVAG Garantie. Er moet wel sprake zijn van bepaalde minimum
aankoopbedragen, zie lid 4.
4. Het aankoopbedrag van een gebruikte fiets moet €250,- of meer bedragen.Het
aankoopbedrag van een gebruikte bromfiets, scooter en snorfiets moet tenminste
de helft van de oorspronkelijke catalogusprijs van deze tweewieler zijn.Het
aankoopbedrag van een gebruikte motorfiets moet tenminste 35% van de
oorspronkelijke cataloguswaarde van deze motorfiets zijn als het aankoopbedrag
dan minimaal €3000,- bedraagt.
5. Op los geleverde gebruikte onderdelen wordt nooit BOVAG Garantie
verstrekt. Defecten die zijn ontstaan buiten de Europese Economische Ruimte
(EER) vallen niet onder de garantie op gebruikte tweewielers, tenzij de
consument aantoont dat de defecten niet zijn ontstaan door van de EER afwijkende
omstandigheden, zoals relatief minder goede wegen of brandstof van een slechtere
kwaliteit.
Artikel 16 – BOVAG-reparatie- en onderhoudsgarantie op tweewieler, onderdeel,
accessoire
1. Op grond van de wet rond conformiteit staat de ondernemer ervoor in dat de
door hem verrichte werkzaamheden beantwoorden aan de opdracht en worden
uitgevoerd met goed vakmanschap en met gebruikmaking van deugdelijk materiaal.
2. De ondernemer garandeert binnen de Europese Economische Ruimte en bij
fietsen/snorfietsen/scooters/bromfietsen, onderdelen of accessoires gedurende
drie maanden na het afleveren van deze gerepareerde of onderhouden tweewieler,
onderdeel, of accessoire dat de opdrachten goed zijn uitgevoerd door hem, of dat
hij de opdrachten goed heeft laten uitvoeren en dat hierbij goede materialen
zijn gebruikt. Bij motor-fietsen, onderdelen of accessoires garandeert de
ondernemer hetzelfde, maar dan gedurende zes maanden.
3. Er zijn uitzonderingen mogelijk waardoor de garantie niet geldt:
a. Gaat het om (niet bovenmatige) slijtage bv. aan banden of aan tandwielen,
of om defecten vanwege verkeerd onderhoud dat bijvoorbeeld niet volgens de
fabrieksvoorschriften is gedaan dat niet door (of namens ondernemer) is
verricht, dan geldt deze garantie niet.
b. Deze garantie geldt ook niet wanneer de consument zelf materialen,
onderdelen of accessoires heeft meegenomen om te worden gebruikt door de
ondernemer. Deze garantie geldt ook niet als de consument het gebruik van een
bepaald materiaal/onderdeel/accessoires dat de ondernemer anders niet zou hebben
gebruikt heeft geëist. Wanneer de consument van de ondernemer bepaalde methodes
om werkzaamheden uit te voeren heeft geëist, geldt de garantie niet, als de door
de consument geëiste uitvoering afwijkt van de methode die de ondernemer anders
had willen volgen. De gevolgen van gebreken of ongeschiktheid van dit soort
onderdelen, materialen, accessoires, of werkmethodes komen dan ook voor rekening
en risico van de consument, tenzij de ondernemer in zijn deskundigheid of in
zijn zorgvuldigheid tekort is geschoten bij het (laten) uitvoeren van de
werkzaamheden.
c. Verzoekt de consument de ondernemer om een noodreparatie aan de
tweewieler, onderdeel of accessoire uit te voeren, dan wordt hierop geen
garantie gegeven.
d. Consument meldt zo spoedig mogelijk na het ontdekken van een probleem, dat
hij problemen ervaart aan de gerepareerde of onderhouden tweewieler, onderdeel
of accessoire. Laat consument dit na, dan zou dit (als dat gelet op de
omstandigheden redelijk is) tot gevolg kunnen hebben dat de consument niet
langer met succes een beroep op garantie kan doen.
e. Wanneer de ondernemer geen kans van de consument krijgt om problemen aan
de door hem gerepareerde of onderhouden tweewieler, onderdelen of accessoires
zelf op te lossen, kan de consument ook geen beroep op garantie doen. Tenzij de
situatie in lid 4 zich voordoet.
f. Wanneer een derde werk aan de door de ondernemer gerepareerde of
onderhouden tweewieler, onderdeel of accessoire uitvoert, kan de consument -
tenzij de situatie uit lid 4 zich voordoet- geen beroep doen op garantie vanwege
deze werkzaamheden. De consument heeft echter wél een beroep op garantie wanneer
werk van een derde niets te maken heeft met het werk dat de ondernemer al eerder
op deze tweewieler, dit onderdeel of accessoire had uitgevoerd of had laten
uitvoeren.
4. Een uitzondering op lid 3 sub e en f kan zich voordoen als er direct
noodzaak tot herstel van de herstelde of onderhouden tweewieler is. De
noodsituatie moet zich dan wel op een locatie voordoen, die niet in de buurt
ligt van het bedrijfspand van de ondernemer. Consument moet deze noodzaak ook
aan kunnen tonen. Dit kan de consument doen met gegevens van het andere bedrijf
of met de kapotte tweewieleronderdelen. Wordt binnen de landsgrenzen van
Nederland door een ander bedrijf hersteld, dan moet dit bedrijf lid zijn van
BOVAG, tenzij er geen BOVAG lid in de
buurt is en consument en ondernemer hebben afgesproken dat
deze eis kon worden losgelaten. Treedt de noodsituatie op buiten de landsgrenzen
van Nederland en is de tweewieler door een in het buitenland gevestigd derde
bedrijf hersteld, dan worden de kosten van deze buitenlandse derde vergoed tot
maximaal het prijspeil zoals dit in het bedrijf van de ondernemer geldt.
ALGEMENE BEPALINGEN
Artikel 17 - Betaling
1. Betalen moet contant of door middel van bijschrijving op de bankrekening
van ondernemer. Betaling moet gebeuren op het moment van het afleveren van de
tweewieler, onderdeel of accessoire of bij het opleveren van de werkzaamheden.
2. Ondernemer en consument kunnen schriftelijk afspreken dat er niet direct
betaald hoeft te worden. Wordt geen exact betalingsmoment vastgesteld, dan is de
betalingstermijn één maand.
3. De consument moet het verschuldigde bedrag betalen vóór het verstrijken
van de betalingsdatum. Doet hij dat niet, dan stuurt de ondernemer na die datum
een kosteloze betalingsherinnering en geeft hij de consument de gelegenheid om
binnen veertien dagen na ontvangst van deze betalingsherinnering het openstaande
bedrag alsnog te betalen.
4. Als na het verstrijken van de betalingsherinnering nog steeds niet betaald
is, mag de ondernemer rente in rekening brengen vanaf het moment van verzuim.
Deze rente is gelijk aan de wettelijke rente.
5. Ook mogen incassokosten in rekening worden gebracht voor
buitengerechtelijke kosten. De hoogte van deze kosten is onderworpen aan
(wettelijke) grenzen. Daarvan kan in het voordeel van de consument worden
afgeweken.
Artikel 18 - Eigendomsvoorbehoud op een tweewieler
De aan de consument geleverde tweewieler blijft eigendom van de ondernemer
tot de consument alles wat hij op grond van de koopovereenkomst moest betalen
heeft betaald. Totdat de consument alles heeft betaald, moet hij een verzekering
afsluiten tegen geheel of gedeeltelijk verlies (casco dekking tweewieler). Ook
moet hij op zijn kosten het onderhoud op de tweewieler laten uitvoeren.
Consument dient de gemotoriseerde tweewieler (incl. de high speed e-bike)
minimaal WA te verzekeren. Consument is als houder en berijder van de tweewieler
aansprakelijk.
Artikel 19 - Op afstand/buiten verkoopruimte
Consument heeft rechten en plichten die volgen uit de bepalingen voor
overeenkomsten tussen handelaren en consumenten, zie boek 6 titel 5 afdeling 2b
BW.
Dit geldt alleen wanneer een overeenkomst/opdracht op afstand en buiten
verkoopruimtes is gesloten, in de zin van 6: 230g BW. De wettelijke bepalingen
gelden dan in aanvulling van en in afwijking op deze algemene voorwaarden.
Artikel 20 - Afwijkingen
Afwijkingen, en daarmee worden ook aanvullingen of uitbreidingen van deze
algemene voorwaarden bedoeld, zijn uitsluitend geldig wanneer deze door beide
partijen schriftelijk zijn vastgelegd en wanneer de consument door deze
afwijkingen niet in een ongunstigere positie wordt gebracht dan hij of zij
zonder deze afwijkingen zou hebben. Afwijkingen van het BOVAG Garantiebewijs en
van de BOVAG-reparatie- en onderhoudsgarantie zijn ongeldig.
Artikel 21 - Bemiddelingsregeling
1. Een consument die klachten heeft over de verkoop van een gebruikte
tweewieler of over de uitvoering van de BOVAG-reparatie- en onderhoudsgarantie
moet daarmee eerst naar de ondernemer gaan.
2. Als blijkt dat de consument niet tevreden is met het resultaat van de
klachtafhandeling door de ondernemer geldt het volgende: de consument kan een
geschil binnen zes weken na het ontstaan voorleggen aan BOVAG Bemiddeling. De
bemiddelingspoging zal gaan volgens een reglement dat partijen vooraf hebben
gekregen. Het adres van BOVAG Bemiddeling is: Postbus 1100, 3980 DC te Bunnik.
Telnr. 030 65 95 395. Deze bemiddelingsregeling is op klachten over de verkoop
van een gebruikte tweewieler van toepassing. De consument moet alleen aanspraak
kunnen maken op BOVAG Garantie zoals bedoeld in artikel 15. De consument kan er
natuurlijk ook voor kiezen de klacht aan de geschillencommissie voor te leggen.
Als consument wel een beroep kan doen op een door de fabrikant of importeur op
een nieuwe tweewieler, onderdelen of accessoires afgegeven garantie, is een
beroep op BOVAG bemiddeling niet mogelijk.
Artikel 22 - Geschillenregeling
1. Als er een geschil is over de manier waarop de opdracht of de overeenkomst
tot stand is gekomen of is uitgevoerd, kan de consument of de ondernemer het
voorleggen aan de Geschillencommissie Tweewielers. Adres: De
Geschillencommissie, Postbus 90600, 2509 LP te Den Haag (bezoekadres
Borderwijklaan 46 2591 XR te Den Haag). Consument kan er op dat moment ook voor
kiezen om met zijn geschil naar de rechter te gaan.
2. Deze geschillenregeling geldt alleen bij geschillen tussen consumenten en
leden van BOVAG Fietsbedrijven/Gemotoriseerde Tweewielerbedrijven. Zij geldt ook
alleen bij:
a. de overeenkomst van koop en verkoop van een nieuwe tweewieler, onderdeel
of accessoire. Dit tenzij door de consument wordt geklaagd op basis van een door
de fabrikant of importeur van de tweewieler, onderdeel of accessoire afgegeven
garantie;
b. de overeenkomst van koop en verkoop van een gebruikte tweewieler waarbij
de consument niet uitdrukkelijk schriftelijk heeft verklaard af te zien van
BOVAG Garantie. De koopprijs van de gebruikte motorfiets mag hierbij niet minder
zijn dan 35% van de oorspronkelijke cataloguswaarde en moet minimaal €3000,-
zijn. De koopprijs van de gebruikte bromfiets, scooter en snorfiets mag hierbij
niet minder zijn dan de helft van de catalogusprijs in het bouwjaar van de
tweewieler. De koopprijs van de gebruikte fiets mag hierbij niet minder bedragen
dan €250,-;
c. de overeenkomst waarop de in artikel 16 van deze algemene voorwaarden
genoemde BOVAG-reparatie-en onderhoudsgarantie van toepassing is.
3. Het geschil moet binnen twaalf maanden na de datum waarop de consument bij
de ondernemer heeft geklaagd bij de Geschillencommissie Tweewielers aanhangig
worden gemaakt. Is deze keuze voor de geschillencommissie eenmaal gemaakt, dan
kan de consument vervolgens alleen nog naar de rechter toe, nadat de
geschillencommissie zich eventueel onbevoegd of niet ontvankelijk verklaart, of
om een door de geschillencommissie gemaakt bindend advies tijdig door de rechter
marginaal te laten toetsen. Het inschakelen kan schriftelijk gebeuren, of in een
andere door de Geschillencommissie Tweewielers te bepalen vorm. Van een geschil
is sprake nadat de klachtafhandeling door de ondernemer en/of via de
bemiddelingspoging van BOVAG Bemiddeling niet succesvol is geweest.
4. De Geschillencommissie Tweewielers doet uitspraak in de vorm van een
bindend advies. Dit gebeurt volgens een reglement dat beide partijen bij het
geschil vooraf ter kennis wordt gebracht. Dit reglement maakt deel uit van deze
afspraken tussen consument en het BOVAG lid.
5. Voor de behandeling van het geschil door de Geschillencommissie
Tweewielers moet de consument een vergoeding betalen.
6. Een uitspraak van de Geschillencommissie Tweewielers kan niet meer door
een rechter aangetast worden als er meer dan twee maanden na de verzending ervan
zijn verstreken en er geen beroep op de gewone rechter is gedaan.
Artikel 23 - Nakomingsgarantie
BOVAG staat garant voor de nakoming van de bindende adviezen van de
geschillencommissie door de ondernemer die bij BOVAG is aangesloten. Dat is
echter niet het geval als de ondernemer besluit het bindend advies binnen twee
maanden ter toetsing aan de rechter voor te leggen en de rechter het bindend
advies onverbindend verklaart en tegen het vonnis niet meer opgekomen kan
worden.
De garantstelling geldt tot €450,- en onder de voorwaarde dat de consument
zijn vordering op de ondernemer aan BOVAG overdraagt. Bij bedragen groter dan
€450,- zal BOVAG voor het meerdere proberen de ondernemer via de rechter tot
betaling te bewegen. Lukt dat, dan wordt het geïncasseerde boven €450,- aan de
consument overgedragen.
BOVAG verschaft geen nakomingsgarantie als er sprake is van één van deze
situaties, voordat de consument heeft voldaan aan bepaalde formele
innamevereisten (betaling klachtengeld, retournering ingevuld en ondertekend
vragenformulier en eventuele depotstorting) die nodig zijn voor het in
behandeling nemen van het geschil. Het gaat om de situatie van faillissement,
surseance van betaling of bedrijfsbeëindiging van de ondernemer. Bepalend voor
de laatste situatie is de datum waarop de bedrijfsbeëindiging in het
Handelsregister is ingeschreven of een eerdere datum, waarvan BOVAG aannemelijk
kan maken dat de bedrijfsactiviteiten feitelijk zijn beëindigd. BOVAG keert wel
een bedrag tot maximaal €450,- per geschil uit als het faillissement of de
surseance is uitgesproken of de ondernemer haar bedrijf heeft beëindigd nadat de
consument heeft voldaan aan de innamevereisten.
Artikel 24 - Verwerking persoonsgegevens
De persoonsgegevens van de consument die worden vermeld op de overeenkomst of
de opdracht worden door de ondernemer verwerkt overeenkomstig de Algemene
Verordening Gegevensbescherming. Aan de hand van deze verwerking kan de
ondernemer:
- de opdracht uitvoeren of de koopovereenkomst uitvoeren en zijn
garantieverplichtingen jegens de consument nakomen;
- de consument optimale service verlenen;
- hem in geval van een gerechtvaardigd belang tijdig voorzien van
productinformatie en hem gepersonaliseerde aanbiedingen doen. Tegen verwerkingen
ten behoeve van direct mailing wordt het eventueel door de consument bij de
ondernemer aan te tekenen verzet gehonoreerd.
Artikel 25 - Rechtskeuze
Op deze overeenkomst is Nederlands Recht van toepassing.